ECF

ECF

تصفیه فاضلاب یعنی استفاده از مجموعه ای از روش ها و فرآیندها به منظور از بین بردن آلودگی های موجود در فاضلاب و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده برای مصارفی همچون کشاورزی و آبیاری فضای سبز و همچنین مصارف شرب در مناطقی که هزینه تامین آب شرب به مراتب بیشتر از هزینه تصفیه فاضلاب میباشد.
یکی از جدیدترین تکنولوژی ها جهت تصفیه پساب می باشد که قادر است انواعی از پساب ECF تکنولوژی ها بسیار آلوده و سمی را با سرعتی بالا و قابلیت اطمینان زیاد تصفیه نماید. این تکنولوژی خصوصا هنگامی که پساب ما شامل مواد مختلف با آلودگی های متنوع است، تقریباً بدون رقیب می باشد.

در این تکنولوژی آلودگی های موجود در پساب یا به صورت مستقیم تجزیه شده و یا به صورت رسوب و سرباره )وابسته به نوع آلودگی ها( از آب جدا میشوند. همچنین در این روش تصفیه هیچ ساب ثانویه فوق شور تولید نمی شود و مواد آلاینده پس از تجزیه و یا تبدیل به مواد بی خطر به صورت جامد قابل جمع آوری خواهند بود. این روش همچنین قادر است تا به طور همزمان پارامترهای شیمایی و بیولوژیکی آب را بهبود ببخشد.
با توجه به گسترش روز افزون جمعیت، افزایش سطح بهداشت و همچنین تغییر در سبک زندگی انسانها، همگی منجر به افزایش میزان مصرف آب می شود. از سویی دیگر با توجه به بحران جهانی آب، ضرورت بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آن به وسیله تصفیه، همه و همه باعث شد تا موضوع تصفیه فاضلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بر این مبنا در این پیشنهاد فنی ابتدا تکنولوژی های سنتی و سپس تکنولوژی ECF معرفی شده است.

تصفیه پساب به روش

روش ECF در تصفیه پساب یکی از پیشرفته ترین روش های تصفیه پساب می باشد که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود. بر خلاف سایر روش های سنتی تصفیه پساب، این روش برای طیف وسیعی از پساب ها قابل استفاده می باشد.

سامانه تصفیه پساب ECF دستگاهی برای تصفیه آب و پساب جهت حذف و جداسازی آلودگی های، سختی و شوری آب می باش د. این سامانه قادر است در مدت زمان کوتاهی آلودگی های موجود در آب را جدا سازی و یا تجزیه نماید و کیفیت آب را به استانداردهای بین المللی مورد تایید سازمان محیط زیست برساند. در روش تصفیه ECF با اعمال پتانسیل هایی به آب )متناسب به نوع آلودگی های آن( نسبت به تجزیه – جداسازی این آلودگی ها اقدام می شود.

فرآیند تصفیه آب و پساب به روش ECF یکی از جدیدترین و اقتصادی ترین روش های تصفیه آب در دنیا می باشد که امروزه در بسیاری از کشورها به کار گرفته می شود. تصفیه آب با روش ECF برای پساب حاوی آلاینده های مختلف و سختی در حدود 1 دلار به ازای هر متر مکعب هزینه دارد. لازم به ذکر است بر اساس 1 دلار به ازای هر مترمکعب هزینه / 0 تا 45 / مطالعات جهانی هزینه تصفیه آب با سایر روش ها مابین 95 دارد. البته باید توجه داشت که در عمل امکان تصفیه ی پاره از پساب ها به دلیل تنوع و شدت آلودگی ها در عمل با سایر روش ها وجود ندارد، حال آنکه روش را حتی غالباً می توان برای اکثر آب های بسیار آلوده و سمی و شامل انواع آلاینده ها به کاربرد.

در این روش آلاینده های موجود در آب وابسته به نوع آلودگی موجود در آب به یکی از سه روش زیر )یا ترکیبی از آنها( از آب جدا می شوند:

  1. پاره ای از آلودگی ها همچون تر کیبات آلی تجزیه شده و به صورت گازهایی همچون دی اکسید کربن و هیدروژن از آب خارج می شوند.
  2.  بعضی از آلودگی ها به صورت سرباره و کف بر روی آب شناور می شوند و باید با جاربک هایی از روی سطح آب جمع آوری شوند.
  3.  برخی از آلودگی ها (عمدتا ترکیباتی که به صورت معدنی و یا سختی در آب ظاهر می شوند) به صورت رسوب در ته حوضچه نشت می کنند.

این روش قادر است به راحتی و سرعت پارمترهای آب تصفیه شده را را بنا به نیاز ، مناسب برای صنعت، کشاورزی و یا شرب نماید. روش ECF روشی بسیار موثر برای کاهش و حذف COD , BOD همچنین سختی آب است.

ECF
سامانه تصفیه پساب به روش ECF ساخته شده برای صنایع شیمیایی سینا
ویژگی های این سیستم عبارتند ا ز:
  • سرعت بالای تصفیه آب و پساب.
  • بی نیاز به افزودن مواد شیمیایی.
  • قابل استفاده برای تصفیه پساب های بسیا ر آلوده و سمی.
  • هیچ پساب شوری تولید نمی کند.
  •  از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.
  • میزان تصفیه بر حسب مورد لزوم (صنعتی، کشاورزی، شرب و …) قابل تنظیم است.
  • هزینه اندک نگهداری سالانه.
  • هزینه اجرای کم نسبت به سایر روش ها.

در زیر چندین نمونه پساب تصفیه شده به روش ECF آورده شده است:

ECF
نمونه پساب شرکت صنایع شیمیایی سینا پس از فرآیند ECF
ECF
نمونه پساب شرکت صنایع رنگ رزی پس از فرآیند ECF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا